Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 23.02.2024 |
Zamknięcie zapisów: | 11.03.2024 |
Min. liczba uczestników: | 25 |
Limit miejsc: | 50 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | poniedziałek 8.04.2024 | 18:00 - 19:30 |
2. | poniedziałek 15.04.2024 | 18:00 - 19:30 |
3. | poniedziałek 22.04.2024 | 18:00 - 19:30 |
4. | poniedziałek 29.04.2024 | 18:00 - 19:30 |
5. | poniedziałek 6.05.2024 | 18:00 - 19:30 |
6. | poniedziałek 13.05.2024 | 18:00 - 19:30 |
7. | poniedziałek 20.05.2024 | 18:00 - 19:30 |
8. | poniedziałek 27.05.2024 | 18:00 - 19:30 |
9. | poniedziałek 3.06.2024 | 18:00 - 19:30 |
10. | poniedziałek 10.06.2024 | 18:00 - 19:30 |
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
- Zdobycie wiedzy o zagadnieniach szczegółowych stanowiących współcześnie wyzwania w obszarze dialogu teologii z innymi naukami.
- Zdobycie podstawowej wiedzy o genezie życia na Ziemi i rodzaju ludzkiego z punktu widzenia nauk szczegółowych oraz nauk teologicznych.
- Zdobycie znajomości różnych modeli relacji między katolicką protologią a innymi naukami.
- Nabycie umiejętności orientacji w dialogu nauk o różnej metodologii.
- Zdobycie umiejętności wyjaśniania trudności powstających na styku teologii i nauk szczegółowych w zakresie wybranych zagadnień protologii i antropologii teologicznej.
Tematyka kursu
- Jak teolodzy czytają Biblię? Współczesny zarys wiedzy biblijnej i egzegetycznej w kontekście dialogu teologiczno-empirycznego.
- Ewolucyjne początki życia na ziemi – ustalenia nauk empirycznych.
- Antropogeneza – droga do powstania rodzaju
- Najciekawsze aspekty myśli ewolucjonistycznej i antyewolucjonistycznej na przestrzeni dziejów.
- Stosunek Urzędu Nauczycielskiego Kościoła do zagadnienia ewolucji biologicznej na przestrzeni dziejów.
- Teologia a nauki szczegółowe – modele relacji.
- Początki ludzkości według nauk szczegółowych i teologii – w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „Kim jest człowiek?”.
- Początki ludzkości według paleoantropologii i paleoarcheologii: najbardziej istotne wiadomości i odkrycia ostatniej doby.
- Pojęcie gatunku ludzkiego według nauk empirycznych a pojęcie osoby według antropologii teologicznej – kryteria człowieczeństwa.
- Upadek i grzech pierworodny – istotny aspekt antropologii chrześcijańskiej wobec pradziejów rodzaju ludzkiego.
- Trudności w wyjaśnieniu przekazywania grzechu pierworodnego w kontekście wizji początków ludzkości przekazywanej przez nauki szczegółowe.
- Problem śmierci biologicznej człowieka jako skutku grzechu w Piśmie Świętym i wypowiedziach Urzędu Nauczycielskiego Kościoła wobec egzystencjalnego doświadczenia śmierci i konieczności śmierci biologicznej w świecie.
Efekty uczenia się
Po zakończeniu kursu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia słuchacz:
- Potrafi zreferować i obecny stan wiedzy o powstawaniu życia na Ziemi.
- Posiada podstawową znajomość wyników badań nauk szczegółowych w zakresie początków ludzkości.
- Przedstawia zarys myśli ewolucjonistycznej na przestrzeni dziejów.
- Zna modele relacji pomiędzy teologią a naukami szczegółowymi.
- Potrafi przedstawić podstawowe wiadomości z zakresu egzegezy biblijnej.
- Potrafi zreferować i zinterpretować teologiczną wizję początków ludzkości wobec wizji początków ludzkości prezentowanej przez nauki szczegółowe
- Posiada podstawową znajomość wyników badań nauk szczegółowych w zakresie początków ludzkości, konieczną do podejmowania problemów powstających w relacji teologii do nauk szczegółowych w powyższym zakresie.
- Potrafi scharakteryzować stosunek Urzędu Nauczycielskiego Kościoła do zagadnienia ewolucji biologicznej na przestrzeni dziejów.
- Potrafi odnieść teologiczne kryteria wyróżniające osobę ludzką od innych stworzeń do koncepcji gatunku ludzkiego prezentowanej przez nauki szczegółowe i wizji początków ludzkości prezentowanej przez te nauki.
- Posiada znajomość pojęcia capax Dei w kontekście teologicznych kryteriów człowieczeństwa i pierwotnej religijności gatunku ludzkiego.
- Potrafi wskazać trudności w zakresie wyjaśniania treści wiary związanych z upadkiem i grzechem pierworodnym.
- Potrafi dokonać interpretacji treści biblijnych i dogmatycznych dotyczących grzechu pierworodnego w kontekście pradziejów rodzaju ludzkiego.
- Referuje nauczanie Pisma Świętego i Magisterium Kościoła o śmierci jako skutku grzechu.
- Potrafi dokonać interpretacji teologicznego problemu śmierci jako skutku grzechu.
Metody pracy
- Wykład z elementami konwersatorium; dla zainteresowanych możliwość pogłębienia tematyki poprzez pracę własną ze wskazaną literaturą.
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (12h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Kolokwium. Przykładowe pytania:
- Proszę określić różnicę pomiędzy pojęciem gatunku Homo sapiens sapiens podawanym przez nauki szczegółowe, a teologicznym pojęciem osoby ludzkiej.
- Proszę wyjaśnić, w jaki sposób teolodzy odczytują biblijne opisy stworzenia świata i wyjaśnić trudność: dlaczego różnią się one od wiedzy o początkach świata przedstawianej przez dane empiryczne
- Proszę przedstawić zarys dziejów życia na Ziemi w świetle współczesnego stanu wiedzy nauk empirycznych.